Het ei zei

Het ei zei

De moeite waard

Muziek: Mathieu Mathieu
Film: Cyril Mennegun - Louise Wimmer
Film: Léa Pool - Maman est chez le coiffeur
Film: Julia Murat - Historias

SNS-bank

CommentaarPosted by gerrit 26 Oct, 2017 16:21
Sinds enkele maanden ben ik penningmeester bij Wijkraad Loven-Besterd in Tilburg. Als zodanig ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Nu moeten er ook enkele veranderingen doorgevoerd worden bij de SNS-bank. De huidige gevolmachtigden die bij de SNS-bank bekend zijn, moeten verwijderd worden, en de nieuwe (ook ik dus) moeten toegevoegd worden. De dame achter de balie in het kantoor van de SNS-bank legde ons uit welke formulieren we moesten invullen, en welke handtekeningen verzameld moesten worden.

Zo gezegd, zo gedaan. Echter, toen ik weer terug was in het kantoor zat er iemand anders achter de balie. Die keek de paperassen door, en vertelde dat we verkeerde namen ingevoerd hebben.
Ze zou het wel even duidelijk uitleggen. Het duizelde. Uiteindelijk draaide ze een aantal formulieren uit, zette in de kaders welke namen waar moesten komen, en wie waar moest ondertekenen.

Kortom, na een paar maanden is het dan gelukt om de formulieren op de juiste manier aan te leveren.
Het wachten is nu op het moment dat echt gebankierd kan worden.

  • Comments(0)//www.heteizei.nl/#post833

Parkeergarage

CommentaarPosted by gerrit 15 May, 2017 14:19
Wij stallen onze auto nogal eens in een parkeergarage. Bij het inrijden haal je een parkeerkaartje uit de paal naast je, je zet je auto weg, en als je weer weggaat stop je parkeerkaartje in de betaalautomaat en rekent af. Je kunt wegrijden. Nadat je het kaartje in de terugneemautomaat gestopt hebt, gaan de slagbomen open, en je bent de parkeergarage uit.

Zo ging het lange tijd, en bij een aantal parkeergarages nog wel, denk ik.

Nu kent men de kentekenregistratie voordat je de garage inrijdt. De betaalhandelingen blijven hetzelfde, maar je hoeft je kaartje nergens meer in te steken als je wegrijdt: je kenteken is geregistreerd, er is een signaal naar een database gegaan dat je betaald hebt, en de bomen gaan vanzelf open, als je aan komt rijden.

Ik vind dat maar niks, die kentekenregistratie. Oké, je hoeft de uitrijhandeling niet meer te doen, maar er is toch weer een extra stukje informatie waar big brother z'n vingers bij aflikt.

Ik zou wel eens een parkeergarage in willen gaan met afgedekte kentekenplaten. Je zou, na betaling, gewoon moeten kunnen uitrijden.

  • Comments(0)//www.heteizei.nl/#post827

Nieuwe accu

CommentaarPosted by gerrit 09 May, 2017 14:43
Ik reed de auto van de plek waar die stond, naar onze voordeur om wat spulletjes in te laden. Toen ik weer wilde wegrijden, had de auto totaal geen stroom meer. Iets dergelijks hebben we ook met onze vorige auto gehad. Toen bleek de dynamo kapot, een flink grapje om te vervangen. We waren dus op het ergste voorbereid.

De ANWB gebeld. Al jarenlang lid van, en soms heb je hem nodig. Altijd goede ervaringen. De man van de ANWB was vrij snel ter plaatse. Deed wat testjes: de dynamo was goed, maar de accu was kapot. Hoe dat zo ineens kon, omdat er kort tevoren nog normaal mee gestart was, was ook de technicus een raadsel. Een nieuwe accu is nog wel een kostenpost, maar minder dan waarmee je rekening gehouden hebt. De accu zal wel duurder zijn dan wanneer we die gekocht zouden bij een accuwinkel, maar snelle service is ook wat waard.

De accu heeft een garantie van 3 jaar. 'Het is het handigst om de aankoopbon in de auto te laten liggen. Als er iets niet goed is, heb je de bon meteen bij de hand. Zonder bon heb je de garantie ook, maar via de klantenservice kom je dan in een bureaucratisch woud terecht.' Als de accu overgeheveld wordt in een andere auto verliest de accu zijn garantie.

Maar hoe zit het, als ik de auto verkoop? Loopt de garantie dan door? De aankoopbon staat tenslotte op mijn naam.

Daar had de man van de ANWB geen antwoord op. Er wordt in de garantiebepalingen ook niet over gerept.

  • Comments(0)//www.heteizei.nl/#post826

Filmkeuring

CommentaarPosted by gerrit 20 Sep, 2016 15:45
Ik sprak iemand wier kinderen van 16 jaar en 18 jaar geweigerd werden om naar een film te kijken die volgens de filmkeuring voor 16 jaar en ouder was. De caissière van de bioscoop geloofde niet dat ze ouder dan 16 jaar waren. Een ID konden de kinderen niet tonen.

Nu heb ik altijd begrepen dat de leeftijdsindicatie voor films een soort advies was. Kijk, wettelijk is bepaald dat aan jongeren jonger dan 18 jaar geen alcohol verkocht mag worden. Op straffe van boetes houden de winkels zich dan ook aan die wet. Voor de filmkeuring kan ik me niet herinneren dat die leeftijdscategoriën in een wet gegoten zijn. Kortom: waarop baseert de bioscoop zich dat iemand die jonger is dan 16 jaar geen film mag zien die volgens de keuring geschikt is voor mensen ouder dan 16 jaar?

Ik vind het zeer betuttelend.
Maar ja, dat vind ik van de alcoholwet ook. Met je NIX18



  • Comments(0)//www.heteizei.nl/#post818

UWV, SVB, ABP

CommentaarPosted by gerrit 26 Aug, 2015 16:42
Nee, ik ga het niet hebben over de PGB-ellende. Daar hebben we gelukkig niks mee van doen. Iets anders: alertheid.

Via het UWV krijg ik nog voor enkele uren per week een WW-uitkering. Die wordt per vier weken uitbetaald. So far so good.
Partner heeft inmiddels een AOW-pensioen via de SVB. En omdat mijn uitkering niet zo hoog is, krijgt partner voor mij een aanvullend partnerpensioen. Dat kon nog net, omdat ze in het goede jaar geboren is. De SVB heeft bij de berekening van de hoogte van het partnerpensioen rekening gehouden met de vierwekelijkse uitkering, en omgerekend naar een maanduitkering. So far so good.
Totdat we een brief van de SVB in de bus kregen, dat partner gekort wordt op haar pensioen, omdat ik in de maand maart extra veel geld aan inkomen had. Zo had de SVB doorgekregen van het UWV. Dat klopt wel, maar er wordt een onjuiste conclusie uit getrokken. Doordat mijn uitkering eens per vier weken is, kan het voorkomen dat ik een keer helemaal in het begin van de maand geld krijg, en ook helemaal aan het eind van de maand. Er moest veel gebeld worden, aleer de SVB de fout van korten inzag. Inmiddels loopt alles weer zoals het moet lopen, maar je moet er wel voor aan de bel trekken.

Zo kregen we van het ABP een brief, dat ze op grond van de cijfers die ze kreeg van de SVB, een korting toepassen op het pensioen van partner. Partner zou namelijk voor mij een volledige toeslag krijgen. Dat werd weer bellen met het SVB, hoe dat zat. Degene die ik bij het SVB aan de telefoon had, snapte niet hoe het ABP aan die cijfers kwam: partner krijgt maar een zeer kleine toeslag. Hij vermoedde dat er sprake was van een automatische doorsluizing van cijfers. Ook hier kon de zaak ten goede gekeerd worden, maar ook hier moet je eerst naar de telefoon grijpen.

Kortom: als je niet alert bent, word je zomaar voor vele tientjes per maand gekort. Geen instantie die wakker wordt, en denkt: hé, er is iets mis gegaan.
Dat is het nadeel van het feit dat al die instanties allerlei gegevens over en weer naar elkaar kunnen sturen. (Vaak nog automatisch ook.) Er gaat veel te vaak iets mis.

  • Comments(0)//www.heteizei.nl/#post801

Waka Waka lamp

CommentaarPosted by gerrit 29 Dec, 2014 15:01

Gisteravond zijn we naar 'De Warme Wintershow' in de Schouwburg van Tilburg geweest. Een voorstelling met Karin Bruers in de hoofdrol, bijgestaan door Christel de Laat (van TorenC), Nol Havens (van VOF De Kunst destijds) en Frans van de Meer (ook wel Ferry van de Zaande). Heel leuk en onderhoudend. Maar daar wil ik het niet over hebben.

Voordat de show begon, kwam iemand het podium op de een praatje ging houden over de Waka Waka lamp. Een lamp met led lichtjes die opgeladen wordt door zonlicht. Prima te gebruiken wanneer je in gebieden bent waar geen stroom is. Er is ook een powerversie, waarbij je je IPhone of IPad kunt opladen. De fabrikant van de Waka Waka lamp heeft een One Buy = One Give away actie: van elke lamp die verkocht wordt gaat er ook een lamp naar de door ebola getroffen gebieden. Een nuttige actie. De lampen zijn in de pauze van de show te kopen.

Echter, als het promoten van deze lamp een podium gegeven wordt vlak voor het begin van de show, wat kunnen we dan in de toekomst verwachten?

In de pauze lagen dan ook A4-tjes met een enquête over deze actie.
Persoonlijk vind ik dat je geen podium moet geven aan dit soort acties.

Maar ja, als ik zie dat iemand 'irritant' ingevuld heeft op de vraag hoe men het vond dat iemand het podium opkwam om een product onder de aandacht te brengen, en 'ja' op de vraag of men geneigd is om het product te kopen, dan vrees ik dat de conclusie van de evaluatie is, dat dit soort acties vaker gehonoreerd zullen worden.



  • Comments(0)//www.heteizei.nl/#post785

Vocht

CommentaarPosted by gerrit 02 Feb, 2014 14:53
Al jaren heb ik dikke onderbenen. In de zomer meer, dan in de winter. Ik had er nooit last van, ik deed er verder ook niks mee. Het kwam en het ging. Vocht.

Een paar jaar geleden echter was de situatie zo, dat het vocht niet weg ging, dat met name het linker onderbeen dik bleef. Dit in combinatie met een hart dat niet meer optimaal functioneert, leek het toch wel verstandig om nader te laten onderzoeken waar het vocht vandaan kwam.

Verschillende onderzoeken werden uitgevoerd, maar een aanwijsbare oorzaak werd niet gevonden. De arts had zijn term al klaar: statisch oedeem.

Om toch iets aan de dikke onderbenen te doen, werden steunkousen (therapeutisch elastische kousen) aanbevolen. Maar voordat je die aangemeten krijgt, moet eerst het vocht uit het been. Dat geschiedde met zwachtels. En inderdaad, na een paar maanden waren de benen weer als normaal. Tijd voor de kousen. Iemand van Medipoint bekeek welk type voor mij geschikt was, en regelde het verder met de verzekeraar. Ik had recht op twee paar per jaar. Zolang je de kousen niet in de wasmachine doet, kun je er lang mee vooruit. Bovendien: mijn rechterbeen had de kous niet echt nodig.

Een paar weken geleden kreeg ik bericht dat Medipoint overgenomen was door Livit. Er moest opnieuw gemeten worden, en bekeken worden of de kousen nog nodig waren. Opnieuw een verwijsbrief van de huisarts, enzovoorts.

De dame van Livit die mij hielp bekeek de kousen die ik droeg, en zei: 'Ik denk niet dat wij deze kousen kunnen leveren.' 'Vreemd', zei ik, 'jullie hebben Medipoint toch overgenomen, en die heeft deze kousen geleverd.' Stilte. 'Maar die van ons zijn ook goed hoor!'

Er werden nog wat gegevens in de computer getikt, en toen kwam de vraag: 'Wat is eigenlijk de oorzaak van het vocht in uw been?'
'Daar is geen oorzaak voor gevonden. Statisch oedeem wordt het genoemd.'

Het toetsenbord haperde, er werd gezucht. 'Nooit van oedeem gehoord?' vroeg ik. 'Jawel, maar de verzekering wil een oorzaak weten, en die is er niet.'

En zo krijg je dus van die halve waarheden. Voor de verzekering worden dingen ingevuld, die een beetje ergens op lijken, maar in feite bezijden de waarheid zijn.



  • Comments(0)//www.heteizei.nl/#post766

T-Mobile

CommentaarPosted by gerrit 20 Aug, 2013 09:42
Partner heeft een mobiel met een abonnement bij T-Mobile. Zo'n abonnement waarbij je elke maand voor een bepaald bedrag belminuten inkoopt. Aan het eind van de maand wordt de balans opgemaakt. Heb je meer verbruikt, moet je bijleggen, heb je minder kosten gemaakt, dan houd je geld over. Dat geld neem je mee naar de volgende maand.

Onlangs besloot partner mee in de vaart der volkeren te gaan, en schafte een smartphone aan. Er was een mooie aanbieding van de I-Phone 4, gekoppeld aan een abonnement via Vodafone. Nummerbehoud bleek wat lastig. Nu had ze twee abonnementen. Eigenlijk wilde ze het abonnement dat bij T-Mobile loopt, opzeggen, maar ze kwam erachter dat ze op dat mobieltje nog regelmatig gebeld wordt door mensen die niet in haar contactenlijst staan, en die toch belangrijk blijken. Bovendien had ze inmiddels aardig wat tegoed opgebouwd.

Eureka: we gaan het abonnement bij T-Mobile omzetten naar een prepaid-aansluiting. Nog geen vijf minuten met de klantenservice van T-Mobile gebeld, en het was geregeld. Er werd totaal niet moeilijk gedaan.

We snappen nu waarom: er kwam een bevestigingsbrief binnen, waarin stond dat zodra het abonnement omgezet is naar de prepaid-module het tegoed dat op dat moment resteert, vervalt. Dat tegoed steekt T-Mobile dus gewoon in haar zak. Wij gingen ervan uit, dat het opgebouwde tegoed het startgeld voor de prepaid-aansluiting was.
Oké, T-Mobile stort wel €5,- beltegoed op de simkaart, maar rekent voor de omzetting van abonnement naar prepaid €10,-.

Zo komt T-Mobile wel heel makkelijk aan haar winst.

  • Comments(2)//www.heteizei.nl/#post752
Next »